Selvforsvars analyse af BJJ

Nyheder fra klubben, klublivet og træningen.
Besvar
Brugeravatar
Watchburner
Indlæg: 1504
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 16:56

Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Watchburner »

Det er selvfølgelig lidt nørdet... men hvis man læser det her er det ret spændende hvis man samtidig holder sig for øje de del-elementer og fokuspunkter vi træner under. happy reading

http://www.bjjee.com/articles/bjj-black ... -fighting/
七転び八起き
Brugeravatar
Chefen
Indlæg: 11078
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 19:31

Re: Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Chefen »

Jeg er meget enig i analysen ..... langt hen ad vejen.

Men jeg synes at han kun beskæftiger sig med de to yderpunkter: den moderne BJJ, og så de traditionelle JJ.
Han nævner intet om de forskellige JJ stilarter som i høj grad læner sig op ad den traditionelle JJ, men samtidig indeholder et kraftigt frikamp element.
Brugeravatar
Sensei Jan
Site Admin
Indlæg: 13749
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 12:31
Geografisk sted: Thorsø
Kontakt:

Re: Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Sensei Jan »

Jeg er egentlig også meget enig i det han skriver, selvom jeg synes han blander det lidt meget sammen til tider. Måske det bare er måden det er skrevet på?
Anyways, så er konklusionen nu meget fornuftig :-)
Brugeravatar
Watchburner
Indlæg: 1504
Tilmeldt: fre 20. jan 2012 16:56

Re: Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Watchburner »

hoved pointer som er vigtige for mig

- sportifiseringen af en traditionel gade- /slagmarks-stilart = dårlig selvforsvar
- 'tidsudtræk's gulvkamp = bedre kontrol = størrrer risiko. kontrast: one punch- mere sikkert, mere farligt; er det selvforsvar?
- Der er høj kvalitet ved fuld modstand i træningen = mere realistisk fornemmelse af 'real-life combat'
- alle tilgange (stilarter) har risici. det findes ikke en perfekt tilgang til alle situationer derfor næste punkt ->
- Tilpas dig situationen! 'use common sense'. hvad er risikoen for andre blander sig? hvor farlig er min modstander? kan jeg slippe uden kamp? ect....
七転び八起き
Brugeravatar
Chefen
Indlæg: 11078
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 19:31

Re: Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Chefen »

Enig ..

Men det er lige netop det, jeg mener, når jeg skriver at han ser tingene meget sort/hvidt .... sport/selvforsvar.
Der er flere moderne JJ stilarter, der kombinerer den traditionelle stilart med kamptræning.
På den måde opnår de en kombination af den "gode" selvforsvar, og så de benefits der kommer af træning med fuld modstand.
Og DE stilarter giver god mening, udover at de nok i højere grad prioriterer points end den hårde kontakt, i kampdelen.

Men ser man tingene som traditionel JJ vs. moderne BJJ, så synes jeg at han har helt ret i analysen.
Jeg er bare ikke nødvendigvis helt enig i udgangspunktet :)
Mikkel
Indlæg: 591
Tilmeldt: søn 29. jan 2012 10:29

Re: Selvforsvars analyse af BJJ

Indlæg af Mikkel »

Ud fra de punkter, så synes jeg vi gør det meget godt... :)
Besvar