Amanogawa er skadeforebyggelse :D

Nyheder fra klubben, klublivet og træningen.
Besvar
Insertname
Indlæg: 3142
Tilmeldt: tirs 3. nov 2015 16:38

Amanogawa er skadeforebyggelse :D

Indlæg af Insertname »

Osaaar
Lidt nørderi i skadesforebyggelse

Det Australsk militær har set en sammenhæng mellem fysisk formåen og antallet af opståede skader. Jo dårligere fysisk kapacitet des større risiko for skader (Hunt 2013, s. 619). Når vi styrketræner, øges styrken i vore sener, ledbånd, ledbrusk, knogler og muskulatur. Leddenes stabilisering forbedres, eftersom koordinationen mellem de på leddet virkende nerver og muskler forbedres, hvorved musklerne opnår en hurtigere og større kraftudvikling. Ledbrusken bliver tykkere og mere modstandsdygtig over for de mange tryk og gnidninger, som den udsættes for. Derudover forøges knogletætheden, hvilket gør knoglerne stærkere og mere modstandsdygtige over for knoglebrud.
Smell it, Smell it, Now take it..!
Jakoblorentsan
Indlæg: 4123
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 20:39

Re: Amanogawa er skadeforebyggelse :D

Indlæg af Jakoblorentsan »

Australsk militær har da også ret i at jo mere man træner/styrker sine muskler og led jo mere modstandsdygtig bliver kroppen også overfor en vis belastning, ret meget mere kan man heller ikke tage med fra det.
Det er lidt mere komplek
Det nytter jo fx. Ikke noget hvis man træner sig stor som en tyr hvis man samtidig øger den belastning man skal udsættes for tilsvarende, så er man jo stadig lige udsat for skader bare ved en anden belastning. Det er klart at hvis man træner mere og har mindre belastning , så er risikoen for skader betydelig mindre.

I min optik er der , groft sagt 3 slags skader.

1: udefrakommende skader
Fx. Brækket finger, ben, fod osv.

2: overbelastnings skader
Fx. Ved lave den samme ting igen og igen gentagendene gange
Eller ved at træne i en mængde hvor kroppen ikke får restitueret

3: manglende opvarmning

Jeg har selv stor erfaring punkt 2 gennem mit arbejde med mange gentagelser for knæ, albuer og håndled bla. Det giver også slid på kroppen over tid.
Og manglende opvarmning er en kæmpe synder i mange skulder og lyskeskader .

Når det er sagt så stoppede alle skader selvfølgelig efter jeg startede ved amanogawa igen :-D
Brugeravatar
Sensei Jan
Site Admin
Indlæg: 13718
Tilmeldt: tirs 17. jan 2012 12:31
Geografisk sted: Thorsø
Kontakt:

Re: Amanogawa er skadeforebyggelse :D

Indlæg af Sensei Jan »

Jakoblorentsan skrev: ons 12. maj 2021 11:51 Når det er sagt så stoppede alle skader selvfølgelig efter jeg startede ved amanogawa igen :-D
Sådan er det! :-D :-D 8-)
Besvar