Hvilken gruppe ville vinde hvis A kæmpede mod B? det er et dumt spørgsmål. Her er en udførlig beskrivelse af hvorfor det er et dumt spørgsmål. Alt for mange faktorer at tage højde for.
Who'd win, Samurai or knights?
- Watchburner
Re: Who'd win, Samurai or knights?
Joh, men han glemmer en meget vigtig detalje:
I takt med at de japanske brynjer ændrede sig, gjorde sværdene det også.
Et katana kan skære gennem den læder, man oprindeligt brugte ... men at tro at man kan skære gennem f.eks. en ringbrynje, er jo en helt forkert indgangsvinkel.
Til gengæld ændredes kissaki på sværdene, så de fungerede som kiler. Disse kiler kunne rent faktisk gennemtrænge både metal brystpanser, og sprænge leddene i ringbrynjer.
Jeg har selv set en kniv med sådan en kissaki blive banket gennem en bildør, som om det var smør.
Se Fukura-Kareru på denne grafik

I takt med at de japanske brynjer ændrede sig, gjorde sværdene det også.
Et katana kan skære gennem den læder, man oprindeligt brugte ... men at tro at man kan skære gennem f.eks. en ringbrynje, er jo en helt forkert indgangsvinkel.
Til gengæld ændredes kissaki på sværdene, så de fungerede som kiler. Disse kiler kunne rent faktisk gennemtrænge både metal brystpanser, og sprænge leddene i ringbrynjer.
Jeg har selv set en kniv med sådan en kissaki blive banket gennem en bildør, som om det var smør.
Se Fukura-Kareru på denne grafik

- Watchburner
Det er så en faktor, ud af de millioner der skal tages højde for, der ændre sig (en smule) - pointen ændre sig ikke meget 
Men spændende med den forskel
Men spændende med den forskel
七転び八起き
Der er mange myter omkring japanske samuraier. Mange forkert og mange ukendt. Det samme kan måske siges om europæiske rider.
Det fleste krige blev i hvert fald ikke fundet pga. enkelt mands indsats og ofte var ret tidlig kanoner og skydevåben afgørende. Men der største faktor nok strategiske gøremål som en generelt veltrænede og kampdygtig styrke, sikring af ressourcer og forplejning.
Selv den stærkeste ridder og den hurtigste samurai ville nok ikke holde til meget med slidt udstyr, en sulten mave og grasserende sygdom.
Nu om dage er der mange diskussioner om hvilken stil der er bedst og svaret bliver nok aldrig fundet. En håbløst diskussion selv hvis man indskrænker yderfaktorer: Hvad er bedst på gaden, hvad er bedst i ringen, hvad er bedst mod flere, hvad er bedst i det mørke, hvad er bedst mod våben, hvad er bedst for en selv. Det bedste er nok man finder svaret for sig selv og lever med det til i lykkelig fred.
Det fleste krige blev i hvert fald ikke fundet pga. enkelt mands indsats og ofte var ret tidlig kanoner og skydevåben afgørende. Men der største faktor nok strategiske gøremål som en generelt veltrænede og kampdygtig styrke, sikring af ressourcer og forplejning.
Selv den stærkeste ridder og den hurtigste samurai ville nok ikke holde til meget med slidt udstyr, en sulten mave og grasserende sygdom.
Nu om dage er der mange diskussioner om hvilken stil der er bedst og svaret bliver nok aldrig fundet. En håbløst diskussion selv hvis man indskrænker yderfaktorer: Hvad er bedst på gaden, hvad er bedst i ringen, hvad er bedst mod flere, hvad er bedst i det mørke, hvad er bedst mod våben, hvad er bedst for en selv. Det bedste er nok man finder svaret for sig selv og lever med det til i lykkelig fred.
"To know everything about one thing is to understand nothing about anything."
"Remember the tea kettle - it is always up to its neck in hot water, yet it still sings!"
"Remember the tea kettle - it is always up to its neck in hot water, yet it still sings!"
Jeg har svært med at forstille mig hvorfor nogen dog vil gøre sådan noget, men misunder dig lidt for denne oplevelse.Chefen skrev:Jeg har selv set en kniv med sådan en kissaki blive banket gennem en bildør, som om det var smør
Kommer i øvrig lige i tanke om de risruller vi har i skabet. Hvornår skal vi gøre brug af dem. Mit sværd er ved at bliver rusten....
- Sensei Jan
- Site Admin
- Geografisk sted: Thorsø
- Kontakt:
Som jeg engang skrev i en helt anden tråd, på et helt andet forum, så findes der ikke nogen "bedste stilart". Hvis der gjorde, så trænede vi sgu nok alle sammen lige præcis DET.
Noget er bedre til nogen ting - selvforsvar for eksempel - mens andre er gode til andre ting. Det betyder ikke det ene er mere værd end det andet... eller "bedre" overall... det betyder bare at vi alle fokuserer på noget forskelligt.
Når nogen spørger mig, hvad der er bedst/hvem vinder en kamp mellem kampstilart A eller kampstilart B, så plejer jeg at vende spørgsmålet om, og spørge:
Hvad er bedst/hvem vinder en kamp mellem håndbold eller basketball?
Noget er bedre til nogen ting - selvforsvar for eksempel - mens andre er gode til andre ting. Det betyder ikke det ene er mere værd end det andet... eller "bedre" overall... det betyder bare at vi alle fokuserer på noget forskelligt.
Når nogen spørger mig, hvad der er bedst/hvem vinder en kamp mellem kampstilart A eller kampstilart B, så plejer jeg at vende spørgsmålet om, og spørge:
Hvad er bedst/hvem vinder en kamp mellem håndbold eller basketball?
Sensei Jan skrev:Hvad er bedst/hvem vinder en kamp mellem håndbold eller basketball?
Et ret godt spørgsmål at stille.
Det var en demo af en kniv af denne type ...Mugen skrev:Jeg har svært med at forstille mig hvorfor nogen dog vil gøre sådan noget ....